Daniel Mrázek

-A +A

Paradizo kaj infero laŭ la ortodoksa tradicio

La antaŭlasta dimanĉo antaŭ la komenco de la Granda Fasto estas konsekrita al la memoro de la Dua alveno de nia Sinjoro Jesuo Kristo. La fakto, ke ni „rememoras“ ĉi tiun okazaĵon, konfirmas, ke la Eklezio kiel la Korpo de Kristo en sia liturgia vivo travivadas la Duan alvenon de Kristo kiel „realecon“ kaj ne kiel ion historie atendotan. Tio estas pro la kialo, ke dum la servado de la sankta Eŭĥaristio ni jam transiras al la ĉiela regno, en metahistorion. Per ĉi tiu perspektivo endas ankaŭ pritrakti la temon de paradizo kaj infero, se ni volas fari tion laŭ la ortodoksa vidpunkto.

Fako: 

Sankta Rostislavo – neplene aprezita sanktulo

La valoro de la sankta grandmoravia princo Rostislavo estas ofte subtaksigata. Por lernejaj infanoj li estas tiu, kiu alvokis en Grandan Moravion sanktajn Cirilon kaj Metodion. En vasta konscio tio estas ĉio, kion oni pri la sankta princo scias. Bedaŭrinde – ĉar al li ni dankas ne nur por la ortodokseco de slavoj (kio mem ja estas grandega merito!), sed ankaŭ por ilia klereco. Sen lia ŝirmo ja ne povus efektivigi la cirilo-metodia misio! Kiam sankta Rostislavo naskiĝis oni ne scias. La grandmoravian imperion li ekregis post la morto de sia onklo Mojmiro la 1-a verŝajne en la jaro 846. Tiutempe okcidente de Granda Moravio troviĝis orientfranka imperio el kiu venis en Grandan Moravion pastroj, kiuj disvastigadis kristanismon inter slavoj. Sed ili ne volis nur transdoni la kredon je la vera Dio, sed ankaŭ plifortigi la potencon de frankoj super moravianoj. La frankaj pastroj ankaŭ trudis dum la diservoj uzi la latinan lingvon – kiun slavoj ne komprenis.

Fako: 
Aŭtoro: 

Sankta Gorazdo, episkopo ĉeĥa kaj moravi-silezia, renoviginto de la ĉeĥa ortodoksio

La 4an de septembro (la 22an de aŭgusto laŭ la malnova stilo) la ortodoksa eklezio festas la tagon de la sankta novmartiro episkopo Gorazdo. Li estas la plej elstara persono de la ĉeĥa ortodoksio de la novtempo. Ĉi-jare pasas 70 jaroj de lia martira morto. Tio estas iometa paradokso, ĉar moravianoj kaj ĉeĥoj estis la unuaj slavaj gentoj, kiuj ekkonis ortodoksismon. Ĝuste en Grandan Moravion venis en la jaro 863 bizancaj misiistoj S-aj Cirilo kaj Metodio. Restis ankoraŭ kelkaj reliktoj de la bizanca liturgio en Moravio kaj Bohemio (t.n. ĉeĥaj landoj) (ni havas elstarajn sanktulojn S-an Venceslaon kaj lian avinon S-an Ludmila-n, S-an Ivanon la Ĉeĥan, S-an Prokopon), sed post la forpelo de monaĥoj el sazava monaĥejo en la jaro 1096 la bizanca rito en ĉeĥaj landoj tute malaperis.

Fako: 
Aŭtoro: 
Subscribe to RSS - Daniel Mrázek